De ontwikkeling van kinderen verloopt niet altijd op alle gebieden vanzelfsprekend. Er kan sprake zijn van problemen met het uitvoeren van praktische handelingen, de motoriek en/of verwerking van de zintuiglijke prikkels. Hierdoor kan een kind problemen hebben met diverse dagelijkse activiteiten in de school- en thuissituatie. De oorzaak van de ervaren problemen ligt mogelijk bij een ontwikkelingsachterstand, een ongeluk, een aangeboren of een op latere leeftijd verworven aandoening of bijvoorbeeld een hersenbeschadiging.
Deze dagelijkse activiteiten zijn globaal onder te verdelen in problemen op het gebied van school, spel, zelfredzaamheid en prikkelverwerking. Bij ouder(s) of verzorger(s) spelen regelmatig de volgende vragen:
- Spelen: samen of juist alleen, ervaren van plezier tijdens het spelen
- Lezen: letters omkeren, stukken tekst overslaan, moeten bijwijzen
- Schrijven: slordig schrift, letters en/of cijfers omkeren, verkeerde schrijfhouding of pengreep
- Concentratie: snel zijn afgeleid en altijd bewegen
- Oog-handcoördinatie en fijne motoriek: knippen, vouwen, plakken en veters strikken
- Aanraken: door anderen, haren kammen, niet durven of willen werken met grovere materialen zoals zand of gras
- Bewegen: angst hiervoor hebben, bang zijn om te vallen, niet graag schommelen en klimmen
- Zelfstandig wassen, aankleden, eten en drinken
- Het samenwerken van beide handen: onhandig zijn, vaak iets omstoten
- Ontwikkeling van een voorkeurshand
- Ontwikkelen van het lichaamsplan en het lichaamsbesef
Kinderergotherapie helpt kinderen bij het zo optimaal mogelijk uitvoeren van de dagelijkse activiteiten in hun eigen omgeving. Ons doel is uw kind te helpen om met zijn beperkingen zo zelfstandig mogelijk te functioneren. Uw kind wordt begeleid door een van de twee ergotherapeuten van Praktijk de Den die in kinderergotherapie zijn gespecialiseerd.
Beeldverhalen
Bij Praktijk de Den komen wij dagelijks in aanraking met verschillende situaties waarbij een helpende hand nodig is om weer grip te krijgen op het dagelijks leven. Deze beelden uit de praktijk van een ergotherapeut schetsen de diversiteit van ons werk.
” Mijn grote drijfveer is het verhogen van het zelfvertrouwen, de balans en de vaardigheden van een kind “
Karin Sterrenburg,kinderergotherapeut bij Praktijk de Den
Hoe gaan we te werk
Afhankelijk van de problemen / uitdagingen bij uw kind vindt er een observatie plaats. Ook vragen wij u een vragenlijst in te vullen en indien nodig wordt een test afgenomen.
In samenspraak met ouders en kind wordt er een behandelplan opgesteld.
De behandeling wordt meestal individueel gegeven. Deze kan bestaan uit:
- Het stimuleren van zintuiglijke-, motorische-, en/of spel-ontwikkeling met behulp van (spel)materiaal
- Het normaliseren van onder- of overgevoeligheid voor aanraken en bewegen (sensomotorische training)
- Het leren van praktische vaardigheden, zoals schrijven, knippen, aan- en uitkleden
- Versterken van de executieve functies, o.a. planning en uitvoeren van handelingen
- Het stimuleren van een juiste zit- en/of lighouding
- Adviseren van een geschikt hulpmiddel of meedenken bij een woningaanpassing
In de behandeling kan naast algemene ergotherapeutische principes gebruik gemaakt worden van de behandelmethoden Sensorische informatieverwerking (samenwerking van zintuigen in relatie tot beweging) en andere methodes.
Naast de behandeling kan ook advies gegeven worden aan ouders, leerkrachten en andere behandelaars.